Beatrice – tredje delen i framgångsrika Gullspångserien
Hennes första roman Annabelle prisades och blev årets mest sålda debut 2017. Uppföljaren Fransesca kom året därpå. Nu är Lina Bengtsdotter aktuell med sin tredje fristående bok om Charlie Lager. Beatrice är en gripande kriminalroman om trasiga själar, svek och avklippta familjeband.
Vem har tagit Beatrice?
Kriminalinspektör Charlie Lager vaknar upp efter en kväll som hon bara har vaga minnesbilder av när hon hastigt skickas till Karlstad där en nio månaders flicka försvunnit. Då hon anländer till staden möts hon av föräldrar i chock, en hårt pressad lokalpolis och medier som rapporterar högljutt om det resultatlösa sökandet. Utredningen blir en av de svåraste Charlie ställts inför: lovande spår förvandlas till återvändsgränder och ingen tycks vilja berätta hela sanningen om det försvunna barnet. Tiden är på väg att rinna ut och hos Charlie växer känslan av att hon själv kommer att gå under om inte Beatrice hittas vid liv.
Frågestund med Lina
Vi har ställt några frågor till Lina. Här berättar hon vilka de flickor hon tillägnat sin bok är, var hon hittar inspiration och hur framtiden ser ut när det gäller skrivandet.
Vilka teman utforskar du i Beatrice?
– Skuld, orättvisa, makt, utsatthet, ondska, skräck, sorg och så, den fria viljan. Finns den ens?
Du tillägnar boken två flickor, Enna och Elmira. Vill du berätta mer om vilka de är?
– När jag satt hemma och arbetade med slutbearbetningen av manuset så hörde jag skrik och gråt utanför mitt fönster. Det visade sig vara två tonårsflickor som inte mådde så bra. De berättade att de bodde på ett HVB-hem och kallade varandra systrar, precis som flickorna på hemmet som jag skriver om i Beatrice. Det var efter det här mötet som jag tillägnande boken till dem, till Enna och Elmira.
Var hämtar du inspiration?
– Överallt, i möten med människor, överhörda diaologer, mitt lärarjobb, läsning med mera. Jag har alltid varit en iakttagare och tjuvlyssnare.
Hur ser din egen relation till deckargenren ut?
– Jag läste en del deckare när jag var ung för att sedan gå över till ”vanliga” romaner och klassiker. Nu har jag börjat läsa spänning igen då jag är väldigt nyfiken på mina kollegors böcker.
Du är inte endast författare utan jobbar även en del som SFI-lärare, tror du att den erfarenheten påverkar ditt skrivande?
– Jag är egentligen gymnasielärare i svenska och psykologi, men hoppar in som SFI-lärare ibland. Det är väldigt intressant att träffa människor från olika kulturer. Sedan kan det vara tufft också, att få inblick i svåra trauman. Det är en speciell känsla att se hur människor som förlorat allt kämpar på med svenska oregelbundna verb. Jag tror säkert arbetet påverkar mig i mitt skrivande.
Vad är nästa projekt?
– Det är en fristående roman som inte är en deckare. Jag är redan i full fart och skriver på den.
Sagt om
Annabelle
”lysande, tät deckare … som en pockande svensk sommarnatt, med gäckande skuggor och snårig under-vegetation. Här finns allt.” Lotta Olsson, Dagens Nyheter
”En deckare som överraskar på fler a plan … en välsnickrad och smart intrig med oväntade vändningar, där författaren lyckas hålla läsaren i ett stadigt grepp ända in i mål.” Göteborgs-Posten
"Jag sitter som på nålar för att få veta vad som hänt Annabelle." Amelia
Francesca
”Det finns många ’hemvändar-deckare’ i dag ... Lina Bengtsdotter är en av dem som berättar den historien bättre än de flesta.” Lotta Olsson, Dagens Nyheter
”Olika tidsplan vävs smidigt samman och Charlies tunga bagage från barndomen blir en del av utredningen. Både person- och miljöskildringar är skrivna med stor omsorg och man kan nästan ta på den klaustrofobiska småstads känslan som kväver alla som sticker ut.” Göteborgs-Posten
”Suverän läsning att än en gång komma in i den värld som Lina Bengtsdotter skapar här.” Skånska Dagbladet
Om Lina Bengtsdotter
Lina Bengtsdotter är uppvuxen i Gullspång och bor numera i Stockholm. Hennes första kriminalroman Annabelle hyllades av både läsare och kritiker, blev årets mest sålda debut år 2017 och tilldelades Crimetime Specsavers Award som bästa deckar debut. Uppföljaren Francesca fick också ett mycket fint mottagande och rättigheterna för båda böckerna har sålts till ett stort antal länder.