Evelyn Scala Schreiber: "Världen utanför cirkusen kallar de för den privata världen"
Privatflickan är den första delen i Cirkustrilogin, en serie som baseras på Evelyn Scala Schreibers egen familjehistoria. Boken tar oss med till 1870-talet. Vi möter Bertha Lindberg som bor med sin familj i en våning på Östermalm i Stockholm. Det är en tid då det viktigaste för familjens överhuvud var att hitta en lämplig make till sin dotter. Men Bertha drömmer om något annat, något större. Hon vill stå på scen och en kall decemberkväll möter hon Baptiste – och ingen av dem vet att deras liv är förändrade för all framtid. Privatflickan är en berättelse om utanförskap och systerskap, om en kvinna som bestämmer sig för att offra allt för kärleken.
Hej Evelyn! Vad fick dig att skriva "Privatflickan"?
Jag hade länge gått runt och tänkt att jag någon gång ska skriva ner min familjs cirkushistoria. Mest för min egen nyfikenhets skull. Sedan kom pandemin, och jag hamnade i en stuga i Norrland en sommar, utan att riktigt ha något att göra. Och det var då som jag insåg att det jag trodde var ett köksbordsprojekt var något mycket större. Att skriva boken som en roman har gett mig friheten att fylla i vissa luckor i berättelsen. Men i grunden är det här min familjehistoria.
Begreppet privatflicka är centralt i boken. Vad innebär det?
– Jag brukar jämföra det med mugglare i Harry Potter. Cirkusfolket har historiskt sett sig som ett eget folk, med egna regler och traditioner. Världen utanför cirkusen kallar de för den privata världen.
Huvudpersonen är den unga kvinnan Bertha som lämnar sin trygga borgerliga bakgrund för ett liv vid cirkusen. Vem är hon?
– Bertha är min farmors farmor. Hon föddes i mitten av 1800-talet, och drömde om att bli skådespelare. Men kärleken tog henne ut på andra äventyr. Min farmor och hennes syskon har en komplicerad relation till cirkusen. De växte upp i en liten bruksort, när folkhemsidealet slog igenom på bred front. Att förknippas med cirkusen, med resandefolk, var inget positivt. Så de flydde så fort de fick chansen, bytte namn och gömde undan sin cirkusbakgrund i en koffert på vinden. Jag har med mina böcker försökt att lyfta fram den igen, och återuppväcka stoltheten.
"Privatflickan" är den första delen i en serie. Vad har vi framför oss?
– Privatflickan är dörren in i cirkusvärlden. De kommande böckerna tar allt mycket djupare – och ut i världen. Från Sverige, ut i Europa och vidare till USA. Det är, som det brukar heta i manegen, cirkusromantik.
Om Evelyn Scala Schreiber
Evelyn är journalist och har arbetat som ledarskribent på många tidningsredaktioner runt om i landet. Hon har en master i journalistik vid Columbia University i New York i bagage och skriver bland annat om amerikansk politik för Sydsvenskan.