Caroline Säfstrand: "Jag hoppas att boken ger kraft att bryta ensamheten"
Klubben för en lyckligare jul är en fristående och efterlängtad fortsättning på den omtyckta Klubben för lyckliga slut. Det är en annorlunda julroman som har plats för både julångest och julmys. Julen kan vara ångestfylld för många och här berättar Caroline om att hon hoppas att boken ger kraft att bryta ensamheten – det finns många vägar till gemenskap.
Många har längtat tillbaka till skrivterapeuten Sam och hans skrivkurs – hur kommer det sig att du skrev den boken nu?
Ja, jag har fått så många frågor om uppföljare men alltid sagt nej. Men så dök de upp, karaktärerna, när jag egentligen inte hade tid med dem eftersom jag skrev Min sista önskan, och de gav sig liksom inte. Då är det inte mycket annat att göra än att börja skriva!
I boken brottas karaktärerna med olika utmaningar inför högtiden. Berätta! Och är det någon av dem du känner lite extra för?
Huvudkaraktären Joy är inte så glad som hennes namn antyder, hon önskar att hon var lika sprudlande som sin mamma, men istället har hon ett tryck över bröstet som pressar på. Än mer nu när julen närmar sig då alla förväntas vara glada. Valter är en äldre man som varje morgon önskar att han kunde somna om eftersom han i drömmen är yngre och lever med sin fru Elsie. När han vaknar finns inte det livet kvar, och i vardagsrummet står julgranen – från förra året! Han har inte brytt sig om att ta ner den eftersom ingen ändå hälsar på. Och så är det arkitektkollegorna och vännerna Sanne och Katarina. Katarina vet att det bakom vännens polerade yta finns en mörk hemlighet som blir värre framåt julen och menar att vännen behöver något kul som distraherar. Alla hamnar på Sams skrivkurs där man med pennan som verktyg ska bli lyckligare på sex veckor – precis innan jul. En karaktär jag känner lite extra för? Fina, fina Valter!
Julen är ofta en tid som förväntas vara fylld av glädje och gemenskap, men för många kan den också vara förknippad med stress och krav. Varför har du valt att lyfta de här mindre "glittriga" aspekterna av julen i din bok?
Jag läste om en europeisk forskningsstudie där Sverige ingick som ett av elva länder, som tydligt visar att många mår dåligt inför och under julen. Och forskning som stöds av Hjärt-Lungfonden visar att antalet hjärtinfarkter ökar med närmare 40 procent i Sverige under julafton. Stress, krav och måsten sätter rejäla käppar i hjulen för så många och därför kändes det viktigt att lyfta – men naturligtvis är det minst lika viktigt att också ge karaktärerna det hoppfulla slutet. Det finns alltid vägar till något bättre – till en fin jul! Det är faktiskt lite kul för jag har redan sett flera läsare som egentligen inte tycker om julböcker eller julen men älskar boken just av den här anledningen.
Många upplever att julens krav kommer från familjetraditioner eller förväntningar från nära och kära. I boken har Joy en mamma som gärna vill styra firandet. Hur tycker du man kan hitta en balans mellan gamla traditioner och egna behov?
I en tävling där man kunde vinna min bok fick deltagarna skriva bästa tipset för julmys. En av vinnarna berättade att familjen alltid samlas i början av december, har en trevlig kväll ihop och berättar vad de vill ha ut av julen detta år. Vilken bra idé! Risken är annars att det blir en höna av en fjäder av det vi tror att andra vill ha. Tänk om Joy och hennes mamma i god tid hade pratat ut om vilken julgran de ska ha …
Ensamhet är en annan aspekt som du tar upp i berättelsen, särskilt genom Valters situation. Vad hoppas du att hans resa säger till de som känner sig ensamma i juletid?
Jag hoppas att boken ger kraft att bryta ensamheten – det finns många vägar till gemenskap. Och vill man göra något för en ensam person så finns det i vissa kommuner volontära uppdrag som att till exempel fika med en äldre, ensam person. Jag lovar att det är lika givande för alla inblandade.
Slutligen, har du något speciellt budskap till dina läsare inför julen? Vad skulle du vilja att de tar med sig från "Klubben för en lyckligare jul" och in i sin egen jul?
Sam säger att "man egentligen inte måste någonting". Så jag säger som honom – mys, och inga måsten, i jul.
Om Klubben för en lyckligare jul
Joy har egentligen allt, ändå är hon aldrig så glad som hennes namn antyder. När hon ser en annons om en skrivkurs som ska göra deltagarna lyckligare på sex veckor nappar hon. Kanske kan den förhindra ett sammanbrott före jul?
Kursens deltagare är olika varandra men har en sak gemensamt: alla behöver de hitta ett sätt att klara av årets mest kravfyllda familjehögtid, späckad av traditioner och måsten. Kursledaren Sam, och hans medhjälpare och stora kärlek Cecilia, vet att pennans kraft faktiskt kan ta dem längre än så. Vänskapsband knyts, orden öppnar helt nya dörrar och julen … ja, den bjuder på oväntade överraskningar.